Mijn rapport ziet er fout uit, hoe kan dat?

Soms gebeurt het dat een rapport een resultaat geeft dat erg onwaarschijnlijk lijkt. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn.

EnergieID berekent je verbruik of productie gebaseerd op de meterstanden die je ingeeft, en verdeelt ze over jaren, maanden en dagen. Die berekende gegevens worden gebruikt om de rapporten te genereren en de verwachtingen op te stellen.

 

Je gaf een verkeerde meterstand in.

Een tikfout tijdens het ingeven van de meterstanden kan een groot effect hebben op de berekende waarden. Dit is de meest voorkomende fout. Vaak gaat het om een komma die op de verkeerde plek wordt gezet. Je kan een meterstand als volgt corrigeren:

  • Ga naar je meterkaart
  • Klik op de naam van de meter
  • Klik op de verkeerde waarde
  • Je kan de waarde nu wijzigen
  • Klik op bewaren

 

Verbruiken van een submeter worden dubbel geteld.

Een rapport telt de verbruiken voor alle meters van dat type samen. Sommige gebouwen hebben echter na de hoofdaansluiting meerdere verdeelkasten met submeters, waardoor verbruiken dubbel geteld worden. In EnergieID kan je zo'n meter permanent markeren als submeter, waardoor deze standaard niet opgenomen zal worden in het rapport:

  • Ga naar je meterkaart
  • Klik op de naam van de meter
  • Klik op Eigenschappen bewerken
  • Verwijder het vinkje voor Deze meter is een hoofdteller
  • Klik op bewaren, beneden aan de pagina